woensdag 31 oktober 2012

Op een grote paddestoel, rood met witte stippen...



Mijn favoriete herfstplant, 
hoewel je dat eigenlijk niet zo kunt zeggen, 
mijn favoriete herfst-schimmel, 
-dat klinkt dan weer wat minder fris-, 
is de vliegenzwam. 
Altijd geweest. 
Waarschijnlijk omdat ik mijn hele leven al een herfstmens ben 
en 
van rood houd. 

Roodkapje was het allermooiste sprookje en "Op een grote paddestoel" (toch maar in de oude spelling) het allerleukste liedje. Misschien vooral wel omdat ik overal kabouters, elfjes e.d. zag.
En zeker wist dat ik eigenlijk Roodkapje was. 
Dat ging behoorlijk ver. 
Toen ik eens, een jaar of acht, was verdwaald op het strand 
en mijn dolgelukkige moeder en mijn oom mij bij de strandwacht wilden ophalen, 
bleef ik zeggen dat ik ze niet kende 
omdat ik Roodkapje was.
Soms is dat nog best verleidelijk, 
net doen alsof ik ik niet ben maar Roodkapje 
en dat er dan aan het eind van het verhaaltje kan worden gezegd:
....en ze leefden nog lang en gelukkig!
Relatief leef ik al best lang en ben ik meestal behoorlijk gelukkig. 
Maar toch kan het zo fijn zijn om even weg te duiken in iemand anders, 
in Roodkapje dus.
Maar goed, 
de herfst is mijn favoriete tijd, 
rood, 
in allerlei tinten, 
is mijn meest geliefde kleur
en de vliegenzwam
zwermt
door mijn huis!
foto's www




1 opmerking:

  1. OOH heerlijk al die paddestoel plaatjes!
    Wat een schitterend verhaal van jou als roodkapje... die strandwacht zal wel gedacht hebben! Rood met witte stippen roept gewoon iets gezelligs en eerlijks op ofzo, ik val er ook nog steeds voor....
    Fijne herfstdag verder!

    BeantwoordenVerwijderen